Friday 16 March 2012

Pau Kukus


Jumaat, cuacanya tadi cerah. . . Langit biru bertemankan kepulan awan-awan yang putih bersih. . . Matahari terang memberi cahaya pada segenap dunia. . . . . Siapa yang solat jumaatnya di tengah panas mesti penuh keringat seakan lenjun disimbah hujan, meskipun hari ini cuacanya cerah dengan matahari yang terang memberi cahaya pada segenap dunia. . . .


Tidak jauh dari pagar masjid yang sebahagian jemaahnya jumaatnya di bawah terik matahari tadi, ade sebuah gerai kecik menjual pau kukus dalam bekas buluh bertingkat. . . Penjualnya adalah seorang gadis usia kira-kira awal 20 an. . . Dia memakai baju kurung nipis dengan tudung ala-ala Najwa Latiff ataupun Yuna. . . Kat baju kurung yang seperti lansir itu ada bunga-bunga kecil warna ungu & hijau, tanahnya pula bewarna putih gading. . . Aku juga boleh nampak tali colinya bewarna coklat muda, dan dalam sayup-sayup juga aku boleh nampak putingnya. . .Tergentel kecil dan halus. . .

Dalam bekas buloh bertingkat di gerai kecil tidak jauh dari masjid yang sebahagiaan jemaah jumaatnya di bawah terik matahari tadi ada macam-macam jenis pau kukus. . . Setiap intinya dibezakan dengan titik bewarna di atasnya . . . Kuning untuk Kacang, Hijau untuk ayam, biru untuk daging, merah untuk kelapa dan kosong tidak bewarna untuk kaya. . . Saiz bintiknya pula tergentel kecil dan halus. . . .

Gadis puting tergentel kecil dan halus: Mahu pau yang mana abe. . .

John Melvin: Kasi pau kelapa satu, kaya satu.. . .

John Melvin: sorry. . .tukar yang kaya tu dengan pau kelapa jugak. . . .

Gadis puting tergentel kecil dan halus: tu je abe.. . 2:60

John Melvin: Terima kasih. . .

Gadis puting tergentel kecil dan halus:Terima Kasih. . .Nanti datang singgoh lagi (dalam bahasa pantai timur yg aku x pandai mahu tulis)

Mulanya aku mahu membeli satu, tapi melihatkan pau kelapa yang di atasnya ada bintik merah yang tergentel kecil & halus itu aku tukarkan kepada dua. . . lagipun pau kukus kelapa ini kelihatan begitu gebu sekali. . . aku harapkan rasanya lemak nanti. . . 

Hormon gadis awal-awal 20 an bukan calang-calang untuk dilawan. . . Cukup sekadar dua ketul pau berinti kelapa. . . . 

ps: aku lebih suka kalau-kalau bintik diatas pau kelapa yang kelihatan gebu dan lemak itu bewarna pink. . .

2 comments: