Sunday 3 July 2011

Pilihan

Menyimpan Identiti sebenar  disebalik wajah kacak & budi pekerti yang tinggi bukanlah satu perkara yang mudah. . . . Ia ibarat menahan taik keluar ketika perasaan terlalu ingin berak. . .Namun kita Sebagai manusia yang merdeka kita bebas membuat penilaian dan keputusan sendiri. . . . Namun setiap keputusan yang diambil bukanlah semudah YA atau TIDAK. . .Kerana setiap pilihan yang diambil membawa kesan dan impaknya yang tersendiri. . . . Jika ditanya "adakah kamu seorang yang gay kerana sehingga kini kamu masih tiada teman wanita atau isteri" jawapan untuk pertanyaan itu sudah ada jawapan. . .Namun pilihan untuk menjawap soalan tersebut bergantung kepada diri kita sendiri. (Introductionnya kelihatan menggelikan sedikit. .. hak hak hak & mungkin juga isinya nanT menggelikan juga. . .So tabah-tabahkan hati untuk membacanya ~ kalau sudi)




Pilihan Pertama:
"NO MORE DRAMA"

just tell ur parent & ur friend about ur sex orientation. . . . No need to hide anymore... ADE BERANI  But in same time you must prepare to get any feedback . . . .

Nasi Lemak Buah Bidara
Sayang Selasih Hamba Lurutkan
Hilang Emak Hilang Saudara
Kerana Kasih Saya Turutkan


It sound easy to say "I'M GAY" tapik dia punya impak kepada keluarga dan masyarakat  bagaimana. . . . Tak pasal-pasal tetiba lagu anak ku sazali keluar time dok khabar perihal sex orientation kita. . . . Mungkin dalam masa yang sama keluarga kita sendiri tidak dapat memerima kekurangan kita itu. . . . Jadik sanggupkah kita kehilangan orang yang kita sayang didalam hidup ini, Sanggupkah kita merampas suatu kebahagiaan yang selama ini milik kedua ibu- bapa kita atau sanggupkah kita melihat mereka menangis sehingga kekeringan air mata. . . 

Jika itu pilihan kita, teruskan ia sebagai satu pilihan kerana apabila kita berani untuk menyuarakan apa yang kita rasa kita juga mesti berani menempuh setiap akibat daripada keputusan yang kita telah lakuakan. . .Ada orang menyebut "when the winter end the summer will come" so it not end of life but it the new life begins ... even aku endak sure apa rasionalnye winter ngan summer in this situation tapik  aku just tulis coz it sound very sweet & elegant....hak hak hak. . . .

Pilihan KeDua:

"PRETENDING"

It very difficult choice actually. . . . it because Karam sign waliah already told us "sepandai-pandai kita menyimpan akhirnya berbau juga" but it maybe the best decision for now to be like plastic even it most abundant garbage on the earth. . . hak hak hak 

Orang ade kata hidup diatas penipuan ini tidak akan membawa kebahagiaan. . . . But sometime kita dilahirkan bukan untuk mendapat kebahagiaan tetapi untuk memberikan kebahagiaan. . . Contohnya memberi kebahagiaan kepada kedua ibu bapa & masyarakat sekeliling. . .

Namun sejauh mana kita mampu untuk merahsiakan inginan kita itu terpulang kepada kita sendiri. . . . Kadangkala baik sesuatu benda itu jika ia tidak diceritakan kerana berdiam juga merupakan cara untuk menyelesaikan masalah. . . .

pilihan KeTiga:

"EXCUSE"

"Live With No Excuses Love With No Regret"

Biler masyarakat madani bertanyaka bilekah kita akan mendirikan Rumah tangga. .  orang-orang mcm kita ada sahaja alasan untuk diberikan. . .Antara Alasan-alasan yang tipikal dan tradisonal yang acap kali kita dengar adalah seperti berikut:

"Masih Belum Ada Jodoh" - Wahhh bernas & sering mendapat sambutan menggalakkan alasan ini. . .Tapik tahukah kalian sememangnya jodoh pertemuan, soal ajal dan maut, rezeki dan nasib itu telah ditentukan oleh tuhan. Namun kita sebagai ummat dibumi ini hendaklah berusaha untuk itu, sesungguhnya yang bulat itu tidak datang bergolek & yang pipih itu tidak datang melayang  (tetiba aku emosional plak) . . . .

"Nak Enjoy Life & Kumpul Harta Dulu" - Selalu gak alasan ini dijadikan sandaran didalam kehidupan harian, Namun setiap persoalan pasti ada jawapan lantas jawapan kepada alasan yang kita beri akan dijawap dengan kata-kata & nada batuk seperti ini "Umur mak nie dah tak panjang kalau nak tunggu anak mak nie enjoy-enjoy life entah sempat-entah tidak mak nak tengok cucu mak nanT, Lagipun harta tu kan boleh cari kemudian kalau anak mak kawen nanT pakat-pakatlah cari harta sama-sama". . . .Haaaa tak tersedak ke korang kalau dapat jawapan mcm tu. . .hak hak hak

"Nak Bahagiakan Mak Bapak & Adik-beradik Dulu" - tapik korang tahu tak apa yang membuat mak bapak kita berasa bahagia, Jawapannya adalah melihat kita bahagia. . . Sebenarnya Org tua kita nie akan rasa risau dan bimbang-bimbang ayam sekiranya anak-anak dia tidak kawen2 lagi pada usia yang sepatutnya diaorg dah kene kawen kerana pada mereka tanggungjawap mereka masih belum selesai walaupun bulu jembut hangpa dah boleh buat dan-dan time tu. . . .

Even kalau korang bagi alasan "Konek Tak Mau Naik" sekalipun. . Orang tua terutama Bapak korang yang dah berjaya memproducekan korang berusaha mencari penyelesaian. . . Time tu mula la segala petua nenek moyang turun temurun keluar. . .Makan konek kambing la, Jumpa tukang urutla, Makan tongkat ali & kopi jandalah. . .Walhal sebenarnye konek korang minat jubur. . . (Ohh lucah ye perenggan ini, haraf maaf - budak mal sila jgn baca) hak hak hak 

Jadik sebangai konklusinya jika kita kaji sehingga ke dasar, berapa lamakah kita boleh memberikan alasan kepada permasaalahan ini. . .. Kerana lama-kelamaan hendak atau tidak, bersedia atau belum satu jawapan yang konkrit harus kita berikan kepada mereka yang menagih kepastian . . . So HOW. . . 

ps: Mulut tempayan boleh ditutup tapik mulut orang bagaimana kelak, tambah-tambah mulut Pn Rogayah, Pn Zubaidah dan mulut Nu'man. . .  .Larikkkkkkkkkkkkk . . . so ape mereka kata jika kita terus-terus memberi alasan.. .

Pilihan KeEmpat

CHANGE

"Setiap anak Adam itu mempunyai kesalahan, dan sebaik-baik orany yang mempunyai kesalahan ialah orang-orang yang bertaubat"

Pernah ketika kalian kecil sang tua berceritakan tentang daratan & lautan. . . Kompem tidak pernah bukan. . . Hak hak hak sebab itu cerita baru antara aku & seorang sahabat. . . . Ia merupakan pilihan antara Daratan atau Lautan, Ia mengetengahkan isu lemas. . . . Analogi kepada pilihan hidup. . . . 

Memilih untuk berubah. . . . Bagi aku ia merupakan satu jihad yang sangat besar jika mampu utk insan-insan seperti kamu, kamu dan kamu lakukan. . . . Mungkin ia bukan suatu yang mudah namun ia juga bukan satu perkara yang mustahil. . . "Must Have Light In The End of Turner" makanya kita lupakan sejarah-sejarah hitam yang kita lalui. . . Tinggalkan ia jauh-jauh dan make a move to change. . . . 

ps: ekcheli aku nak pakai ayat "what past is past" tapik takut partick marah aku sbb aku sendirik pun masih blm what past is past lagi. . . .Komen dia nampak begitu matang sekali sejak-dua menjak nie. . .Ape yang Zack salurkan kat patrick pun ai tak tahu. . .hak hak hak

11 comments:

  1. Terkesima Atuk Nu'man membaca entry John kali nie ..berbau kematangan diselang seli dengan nakal keanakkan ... 1st to comment .. i lioke ..hhehehe

    ReplyDelete
  2. 2nd to comment.... kita just perlukan kekuatan untuk berjihad....dan kekuatan itu adlh keimanan... sjuh mnakah kekuatan iman kita...? jdi renung2kan..slmat beramal... open this.. http://yourredeagle.blogspot.com/2011/01/masihkah-ada-taubat.html

    ReplyDelete
  3. psst : mulut Nu'man hanya dapat disenyapkan dengan aik kerim Hagen Dast atau pon Tutty Fruity sajer .. hak hak hak (ok fine ..pas nie ak akan kurang kan bercakap dan lebih memantau jer):D

    ReplyDelete
  4. daus erasa dicurahi oleh sinaran keinsafan tatkala membaca entry John yang berbaur kematangan ini~ hukhuk~

    thx for sharing ( sambil mengesatkan air mata dan mengenang kembali perjalanan hidupku)

    ReplyDelete
  5. thanks coz not mention my name...
    tang mana xtau...
    ekekekkekeke..


    ps: xde la org kata aku org tua lps nie..im still nak mantain muda luar dan dalam...hak hak hak...thanks sahabat..

    ReplyDelete
  6. yes.. akhirnya John pun dah terjangkit sindrom middle age crisis mcm aku.. haha.. matang sungguh entry hang.. jadi yang mana satu jadi pilihan hang..??

    ReplyDelete
  7. great john, bagus entri ko kali ney, menunjukkan ko sememangnye dah matang dan dah wajib kawen..ngeh3..

    aku pilih no 4.. kalo tak cuba mana nak tau berjaya..so cuba lah untuk berubah.. insyaALLAh bila kita mintak kat ALLAH jalan dye, dye akan tunjukkan jugak jalan nya..

    ReplyDelete
  8. john: pesal aku xleyh baca part ***** xmau naek?? hakhakhak..masa kecik2 dulu aku mmg minum tongkat ali kot...aahakkks

    ReplyDelete
  9. dear john, after 25 years in my life pretending in front of many people around me..i decide to be my own self,... live in my own way...and im happy with it

    ReplyDelete
  10. "Alamak aku sudah kelihatan tua rupanya. . . .hak hak hak"

    Nu'man: Bukan Atuk sendiri katakan yang entry aku disulami dengan ayat-ayat berbaur kenakalan. . .Lantas namamu ku petik sebagai penghias kepada blog ini. . .Agar kau tahu betapa pentingnya kamu. . .hak hak hak (Boleh pujuk hang mcm nie). . . Ais krim lain ade nak?

    Mus: Aku sangat bersetuju dengan kata-kata & nukilan yang saudara utarakan. . .Sesungguhnya kesemua entry saudara telah saya baca meskipun ia menyiksa mata saya yg sediakala rosak utk menilai antara tulisan & background. . . Jika sekali imbas ia sekelumit tidak seperti entry jejaka yg baru meningkat usia 18 tahun. . .Meskipun usia kita sama. . .hak hak hak

    Adam: sama-sama saya berikan. . . . Kalau mahu pemberian lain pun saya sudi utk berikan. . . .hak hak hak

    Zack: hak hak hak aku sudah tua jugak rupanya. . . . Lepas nie org x panggil aku JOHN SI JEJAKA 18 tapik dah panggil aku JOHN SI KACAK 30. . .hak hak hak

    ps: aku pilih pilihan ke 5. . . hak hak hak

    Budak Mal: Dari Allah kita Datang Kpd Allah juga kita kembali...(ade kene mengene x)
    hang kan budak sekolah lagi, mane blh bace chite lucah2. . . .

    ReplyDelete
  11. tettt...aku budak skolah pon jahat gak tau..kih3

    ReplyDelete